مقاله

آموزش مزاج شناسی | آشنایی با ارکان

آموزش مزاج شناسی

آموزش مزاج شناسی در تشخیص عارضه ها و بیماری ها به ما کمک می کند.
مقدمه آموزش مزاج شناسی ، شناخت ارکان است .
در این مقاله ابتدا به معرفی ارکان و اهمیت مزاج شناسی می پردازیم و در مقاله های بعد آموزش مزاج شناسی را به صورت حرفه ای و رایگان پیش می بریم. با ما همراه باشید.

آموزش مزاج شناسی

آموزش مزاج شناسی

 

یکی از مهم ترین مباحث طب سنتی اسلامی، مزاج شناسی است که با تسلط بر آن می توان از دسته بزرگی از بیماری ها و همچنین گسترش آنها جلوگیری کرد.
مزاج شناسی ، ظرف هستی را برای انسان تعریف می کند و تناسب طبع انسان را با ظرف میسنجد و بر اساس آن برای هر مقطع از زندگی، حرکت مناسب را توصیه می کند.
برای طفولیت، جوانی، میانسالی و کهنسالی برنامه ریزی ویژه ای را ارایه می دهد و ساختار طبیعت انسان را با تمام رفتارهای مادی، معنوی، گفتاری، شنیداری، پنداری، دیداری، جنسی و غیر آن سازگار و همسان می سازد.

مزاج شناسی جایگاه واقعی انسان در ساختار جهان خلقت است و موافق سازی حرکت آن با حرکت خلقت. هرگاه حرکت انسان با جهان، سازگار و همسان شد تعادل پدید می آید.

به مثال های زیر توجه کنید

در یک روز پاییزی به مردمی که بیرون از خانه و برای رفتن به محل کار در حرکتند دقت کنید تعدادی با پالتو و شال و کلاه، عده ای با یک ژاکت معمولی و برخی فقط با یک پیراهن بیرون آمده اند، این ها چه تفاوتی دارند؟
تعدادی خیلی زود چاق می شوند و عده ایی با وجود خوردن مقدار قابل توجهی غذا، همچنان اندام مناسبی دارند.
تعدادی خواب سبک دارند و ساعات خوابشان کم است، برخی خواب سنگین و طولانی دارند.
بعضی ها خیلی تند و تیز هستند، بلند و سریع تکلم می کنند در حالی که تعدادی نیز خیلی آرام و منقطع و با تأنی حرف می زنند.
برخی افراد با خوردن یک خیار، دل درد میگیرند و به قول معروف سردیشان می شود در حالی که بعضی ها با خوردن نیم کیلو خیار هیچ واکنشی ندارند.
تمام آزمایشات بالینی این افراد سالم است و از لحاظ بررسی خون و بافت های بدن و اعضا و تمام موارد آزمایشگاهی همه طبیعی هستند.

پس اختلاف این افراد در کجاست؟

نوع نوشیدنی ها، لباس ها، هوای استنشاقی، مقدار حرکت و استراحت روزانه و چگونگی دفع و حالت های عصبی و روانی، مستقیما مرتبط با حالات طبیعی یا مزاجی است؛ بنابراین برای داشتن زندگی سالم و طبیعی، وزن مناسب و آرامش روحی، همه ما نیازمند به شناختن مزاج یا طبیعت خود هستیم.

آشنایی با ارکان

از دیدگاه طب سنتی اسلامی، عوامل تشکیل دهنده جهان خلقت و بدن انسان، چهار عنصر اصلی می باشند.
به عبارتی دیگر اجزای اولیه بدن انسان و غیر انسان از اجسام بسیطی تشکیل شده اند که غیر قابل تقسیم به اجسام مختلفه دیگر می باشند
که به آنها ارکان گفته میشود.

  • آتش، گرم و خشک است.
  • هوای گرم و تر است.
  • آب، سرد و تر است.
  • خاک، سرد و خشک است.

به این نکته مهم توجه کنید :

باید دقت شود که استفاده از کلمات خاك، آب، هوا و آتش برای نزدیك سازی به ذهن است و منظور از خاك عنصری، خاك متعارف نیست؛
زیرا خاك ظاهری، خود دارای ترکیبات متفاوت است و به مواد گوناگونی مثل آهن، روی و مس تجزیه می شود.
استفاده از این کلمات به دلیل مشابهتی است که بین بعضی از خصوصیات این مواد با نمادهای مورد نظر وجود دارد. عناصر اربعه را نمی توان به صورت مجزا در طبیعت پیدا کرد؛ بلکه عناصر در ترکیب مواد مرکب وجود دارند و بدن آدمی نیز از این عناصر تشکیل شده است و مثلا: زمانی که می گوییم سردی و تری بدن افزایش پیدا کرده است، بدین معناست که آب عنصری بدن زیاد شده است.

آموزش مزاج شناسی

خصوصیات عناصر چهارگانه

آموزش مزاج شناسی

 

خاک عنصری :

جسمی یکسان که جایگاه او محل فرود و سکون دیگر ارکان است. ای قسمتی از آن را به جبر بیرون آورند بالطبع به جای خویش باز می گردد و بدین سبب او را سنگین مطلق می گویند. طبع آن سرد و خشک است و منفعتش در موجودات این است که و باعث پایداری و حفظ اشکال می شود.

آب عنصری :

جسمی بسیط و یکسان است و جایگاه آن گرداگرد زمین؛ زیرا از زمین سبک تر است. به آن سنگین نسبی می گویند چون از هوا سنگین تر و از خاک سبک تر است.
طبع آن سرد و تر است و خاصیتش این است که آسان پراکنده شده و شکل می گیرد و همه نقش ها را می پذیرد ولی نگه نمی دارد. عناصر دیگر توسط آب خاصیت شکل پذیری می یابند. مانند خاک که از اجتماع آن با آب، گل ایجاد می شود که شکل پذیر است.

هوای عنصری :

جسمی بسیط است. جایگاهش به علت سبکی بر فراز آب است ولی چون از آتش سنگین تر است به آن سبک نسبی گویند. طبع آن گرم و تر و منفعتش در طبیعت آن است که به سبب امتزاج آن با دیگر ارکان، سبکی و تخلخل و گشادگی ایجاد می شود و لطافت می افزاید. مثلا در حرارت، آب به بخار تبدیل می شود زیرا درهم فشردگی و تراکم آن کم می شود.

آتش عنصری :

جسمی بسیط است و جایگاهش به علت نهایت سبکی، بالای همه ارکان است و آن را سبک مطلق گویند. طبع آن گرم و خشک است و وظیفه آن ایجاد لطافت، نضج سبکی و کاهش شدت سردی است؛ بنابراین موجودی که آتش عنصری آن زیاد است، حرکت آن بیشتر است.

گروه آموزش طب سنتی رایگان

با عضویت در گروه واتساپ سایت شرقی طب، علاوه بر دریافت آموزش های جذاب و کاربردی در طب سنتی، برای خرید دمنوش نیوشا و برنامه های اصلاح مزاج تخفیف بگیرید. برای عضویت روی عکس زیر کلیک کنید.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “آموزش مزاج شناسی | آشنایی با ارکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.