مقاله

مزاج چیست و مزاج شناسی چه اهمیتی دارد

مزاج چیست

مزاج چیست و مزاج شناسی چه اهمیتی دارد | چگونه مزاج خود را بشناسیم | آیا بهم خوردن تعادل مزاج باغث بیماری می شود

مزاج چیست

از جمله قانونمندی های نظام هستی، طراحی مزاج خلقت است که درک آن زندگی را سهل می سازد و بهره وری از آن را ممکن و میسر میسازد. شاید بتوان گفت که مزاج شناسی مهم ترین بخش در فهم طب سنتی ایران و همچنین طب اسلامی است. خداوند تبارک و تعالی، آسمان ها و زمین و مخلوقات مابین آن(سیارات، کائنات، نباتات، حیوانات، جن و انس)، پندارها، گفتارها، حرص و آز، کینه و تواضع،بخشش، عشق و ایثار و مجموعه های اخلاقی را دارای مزاج و سرشت آفریده است.سردی و گرمی، زوجی از عناصر خلقتند که بر اساس نقل قرآن کریم مبنای ایجاد کل نظام هستی اند

«وَ مِن کُلّ شَیءٍ خَلَقنا زَوجَین»  سوره مبارک ذاریات 49

آشنایی با ارکان طبیعت

 

مزاج

حکیمان معتقد بودند که تمام خلقت از چهار عنصر یا رکن اصلی تشکیل شده اند. یعنی هر چیز از تاثیر این چهار رکن بر روی هم و ایجاد یک کیفیت جدید ایجاد می شوند این چهار رکن عبارتند از:

  1. آتش
  2. هوا
  3. آب
  4. خاک

رکن آتش در طبیعت

طبیعت آتش گرم و خشک است. خصوصیت آتش لطافت و نفوذ در جسم و سبکی و کم کردن سردی است یعنی هر جسمی که در آن عنصر آتش بیشتر باشد، چابک تر و سریع تر  حرکت می کند و نفوذ بیشتری دارد. اگر در ارکان تشکیل دهنده بدن یک فرد، عنصر آتش زیادتر باشد، حرکات و فعالیت آن فرد سریع تر و چابکی و شتاب بیشتری انجام  می گیرد.

رکن هوا در طبیعت

طبیعت هوا گرم و تر است. هوا شکل پذیری و روانی بیشتری نسبت به آب دارد و نقش آن ایجاد لطافت و سبکی بوده و بین اجزا و ذرات اجسام تخلخل و فاصله ایجاد   می کند. کسانی که عنصر هوا در بدنشان بیشتر است، استخوان بندی درشت تری دارند زیرا هوا بین ذرات استخوانی آن ها فاصله ایجاد کرده است.

رکن آب در طبیعت

طبیعت آن سرد و تر است. خصوصیت آب شکل پذیری و قابلیت انعطاف در اجسام است. یعنی هر جسمی که عنصر آب در آن بیشتر باشد خاصیت شکل پذیری، شلی و روان بودن آن بیشتر است. اگر در ارکان تشکیل دهنده بدن یک فرد، عنصر آب زیادتر باشد، آن فرد در برخورد با مسائل، انعطاف پذیرتر خواهد بود.

رکن خاک در طبیعت

طبیعت آن سرد و خشک است. خصوصیت خاک ایجاد پایداری و استحکام و ثبات در اجسام است.

مزاج چیست

مزاج

مزاج در لغت به معنی درهم آمیختن است و در طب سنتی ایران به مفهوم کیفیتی که در نتیجه کنش و واکنش ها بین کیفیت های متضاد عناصر چهارگانه (آتش، هوا، آّب، خاک) بوجود می آید و از مجموع آن ها کیفیتی که با همه عناصر شباهت دارد ایجاد میشود که به این کیفیت جدید مزاج گویند.

به طور کلی از تاثیر چها عناصر بر یکدیگر 9 مزاج مختلف تشکیل میشود. البته اگر درجه و میزان گرمی، سردی، تری و خشکی در نظر گرفته شود، بینهایت مزاج حاصل می شود؛ اما برای راحتی کار این بینهایت مزاج را در 8 دسته میتوان جای داد

  • گرم
  • تر
  • سرد
  • خشک
  • گرم و خشک
  • گرم و تر
  • سرد و تر
  • سرد و خشک

آیا غلبه مزاج باعث بیماری می شود

باسخ این سوال مثبت است و اکثر بیماری ها بخاطر غلبه مزاج رخ می دهد. با شناسایی مزاج سرشتی و همچنین مزاج عارضی می توان جهت بهبودی و اصلاح مزاج اقدام کرد.

برای شناخت مزاج خود چکاری باید انجام دهیم

مزاج شناسی یکی از کاربردی ترین علوم در طب سنتی می باشد. زمانی که بتوانیم مزاج خود و دیگران را تشخیص دهیم، می توانیم از غلبه مزاج و بیماری ها پیشگیری کنیم. همچنین خلق و خوی دیگران را می توانیم پیشبینی کنیم و ارتباطات بهتر و موثر تری بسازیم. برای شناخت مزاج خود و همچنین مشاوره رایگان از طریق لینک واتساپ زیر نوبت مشاوره دریافت کنید

بازگشت به لیست

11 دیدگاه در “مزاج چیست و مزاج شناسی چه اهمیتی دارد

  1. مهدی گفت:

    خیلی عالی بود 👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.