مقاله

تاثیر اقلیم های مختلف بر سلامتی بدن | نکاتی برای سبک زندگی سالم

تاثیر اقلیم های مختلف بر سلامتی بدن

تاثیر اقلیم های مختلف بر سلامتی بدن و نکاتی برای سبک زندگی سالم در فصول مختلف

تاثیر اقلیم های مختلف بر سلامتی بدن

اقلیم ها بواسطه هوای جو، آب، خاک و مجموعه دیگر اشیاء موجود در آنها، در بدن اثر می گذارند و آثار مختلفی در بدن پدید می آورند و چون در اقالیم مختلف، حالات اجسام، اعمال صفات جسمی و روانی، مذاق و عادات یکسان نیستند، لذا بیماری ها نیز در اقلیم های گوناگون با هم متفاوت می باشند. بنابراین هر اقلیمی قانون حفظ صحت مخصوص به خود را دارد. به گونه ای که شاید یک رفتار بهداشتی در کشورهای غربی با شرایط اقلیمی خاصشان، به حفظ سلامتی کمک کند ولی در کشورهای دیگر که دارای اقلیم متفاوتی می باشند نه تنها در حفظ سلامت سودمند نباشد بلکه گاهی موجب آسیب به تندرستی نیز گردد.

تاثیر اقلیم های مختلف بر سلامتی بدن

اقلیم های گرم

در این اقالیم به جهت مقاومت با حرارت، تبخیر ریوی و جلدی زیاد است و بدن مایعات را به موی سطح خود میل می دهد تا موجب تبرید شود، بدین سبب لوله گوارش یا دچار خشکی می شود یا تحریک شده، به اقسام اسهال، اسهال خونی، یبوست و سوء هضم مبتلا می گردد . در این اقالیم باید از غذاهای لطیف که نصف آنها نباتی و نصف حیوانی باشد، استفاده نمود و از محركات اجتناب کرد. همچنین باید به سلامت پوست، از طریق روغن مالی، استحمام مصرف کافی آب اهتمام ورزید. حرکات بدنی را نیز باید به میزان قوت بدن محدود کرد و در وسط روز که هنگام شدت حرارت است از خواب کوتاه نیم روز نیز نباید غفلت ورزید.

 اقلیم های سرد

وضعیت آن به کلی بر خلاف اقالیم گرم می باشد، پوست و کبد به علت تلاش برای حفظ حرارت و عدم اتلاف آن، کارکردشان را کاهش می دهند و برعکس عمل هضم شدت می یابد، جریان خون بطىء شده و سیستم عصبی هم کند میشود. در چنین سرزمین هایی، باید از اقسام گوشت ها، چربی ها، تخم پرندگان، روغن ها و مواد قندی استفاده نمود تا مواد مفيد و مناسب بیشتری به بدن برسد. حرکت و فعالیت بدنی (که منشأ عمده حرارت است) در این مناطق اهمیت ویژه دارد. همچنین باید از لباس های ضخیم و گرم استفاده نمود.

اقلیم های معتدل

در مناطق معتدل که قسمت عمده ایران هم در آن واقع است. عمل دستگاه تنفس کم می شود، حرارت حیوانی ضعیف می گردد، فعالیت کبد و ترشح صفرا اندکی افزایش می یابد، و تنفس پوستی نیز اندکی زیاد می شود. کم کم صفات و خواص مزاج صفراوی بروز و ظهور پیدا کرده، جلد بی رنگ و گردش خون قوی تر می گردد.  گاهی اعمال هضمي، کند می شوند و بزاق، رطوبت معدی، مواد مدفوعی، ترشحی و ادرار به طور وضوح نقصان پیدا میکند و قوای عقلی دچار ضعف می شود. ساکنان چنین سرزمین هایی، در صورت رعایت نکردن تدابیر لازم، مستعد تعداد زیادی از بیماری های پوستی، اورام و تمامیل کبدی، بیماری های عصبی، اختلالات روده کوچک و بزرگ، اسهال خونی و انواع تب ها می شوند.

نکانی جهت حفظ سلامتی در فصول مختلف

فصل بهار

در فصل بهار موادی که در زمستان متكاثف و در هم فشرده شده اند منسبط شده، به حرکت در می آیند، به همین دلیل:

  • همچنین لازم است در این فصل از مصرف غذاهای گرم و خشک، حرکت زیاد، استحمام مکرر و خوردن غذاهای گوشتی و شیرینی زیاد خودداری کنند.
  • استفاده از شربت لیمو، آلبالو، سکنجبین و افزودن زرشک، سماق و انار به غذاها توصیه می گردد.

فصل تابستان

  • در فصل تابستان لازم است مقدار استراحت افزایش یابد. سکنی گزیدن در مکانهای خنک و نزدیک به آب روان که از دود و دم زندگی شهری دور باشد، بسیار مناسب است.
  • از غذاها و نوشیدنی های گرم پرهیز گردد و در عوض از غذاها، نوشیدنی ها و میوه های سرد و مرطب استفاده شود.
  • حمام داغ و زیاده روی در جماع در تابستان زیان آور است.
  • در تابستان پوشیدن لباس های نخی توصیه می شود.

پاییز

  • در فصل پاییز باید بدن را از سرمای بامداد و گرمای میانه روز محافظت کرد.
  • خواب روز، جماع، پرخوری و پرنوشی و زیاده روی در مصرف میوه در پاییز زیان بخش تر است.

زمستان

  • در زمستان باید لباس کافی و ترجیحا پشمی پوشید.
  • حرکت، ورزش، افزایش غذا و گوشت و نوشیدنی های گرم در این فصل مفید است.

آموزش مزاج شناسی | آشنایی با ارکان

مزاج شناسی | آموزش مزاج شناسی | ویژگی رفتاری و جسمانی هر مزاج چگونه است

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “تاثیر اقلیم های مختلف بر سلامتی بدن | نکاتی برای سبک زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.