مقاله

جنس کدام ظروف مناسب غذا پختن می باشد ؟

ظروف مناسب غذا پختن
ظروف مناسب غذا پختن چیست | آیا ظرف استیل برای آشپزی مناسب است | سبک زندگی سالم

بهترین ظرف برای آشپزی

ظروف مناسب غذا پختن

امروزه با تنوع زیاد ظروف مخصوص آشپزی روبرو هستیم که شاید از کاربرد مواد تشکیل دهنده آن ها اطلاع نداشته باشیم.

ظروف مسی و روی

به دلیل آزاد کردن این عناصر با ارزش به درون غذا، باعث تاثیر پر عملکرد سیستم مغز و اعصاب و غدد درون ریز بدن می شوند. یکی از اشکالات ظروف مسی اکسید شدن آنهاست که بسیار خطرناک است و باید به موقع قلع اندود یا به اصطلاح سفید شود.

ظرف سفالین

ظروف سفالین زردرنگ که در قدیم از آنها استفاده می شد بهترین نوع ظروف برای پخت و پز و نگهداری غذا هستند.

ظروف لعابی

ظرف لعابی از کیفیت خوبی برخوردارند.

ظرف چینی

ظروف چینی یکی از بهترین ظروف غذا می باشند.

ظرف چدنی

ظرف چدنی هنگام طبخ، با مواد غذایی ترکیب نمی شوند و این مسأله از نظر بهداشتی فوق العاده مهم است.

ظروف سنگی

ظرف سنگی برای طبخ غذاهای گوشتی، مانند انواع خورش و آبگوشت مفید است. این ظرف ها از بهترین ظروف می باشند ولی بیشتر از چند بار نمی توان از آنها استفاده کرد.

ملامین

امروزه ملامینها از مهجورترین ظروف هستند. اما با وجود کاهش تولید ملامین هنوز در بسیاری از خانه ها چند دست بشقاب و کاسه ملامین پیدا می شود و اغلب افراد از این ظروف برای پیک نیک استفاده می کنند. برای کم کردن ضرر آن در کارخانجات تولید این ظروف موقع پخت قطعه بر روی آنها رویه لعابی داده می شود.

ظروف آلومینیومی

ظروف آلومینیومی هنگام پخت یون های آزاد به غذا اضافه می کنند که می توانند موجب بروز بیماری هایی مانند آلزایمر، راشیتیسم، کم خونی، اختلالات گوارشی و شود. به علاوه نگهداری مواد غذایی ترش یا شور نیز در ظروف آلومینیومی صحیح نیست.

ظروف استیل

ظروف استیل سبب ورود سرب به غذاها شده و سرطان زا شناخته شده اند.

ظرف تفلون

ظروف تفلون عمومأ بهداشتی نیستند زیرا تفلون ماده ای است شیمیایی به نام پلی تترافلئورواتیلن» که به صورت روکش برای ظروف آلومینیومی استفاده میشود و هنگام طبخ، به مرور وارد غذا شده و همراه آن خورده می شود. علاوه بر این کادمیوم در سنتز هموگلوبین دخالت کرده و منجر به کم خونی می شود.

ظروف پلاستیکی

ظروف مناسب غذا پختن

ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف معمولا بهداشتی نیستند و در کودکان و بزرگسالان ایجاد آلرژی و حساسیت می کنند. چون اثر سوء مواد چربی دار به جهت تحریک جهش زایی نسبت به مواد دیگر بیشتر است. بهتر است به جای استفاده از کیسه های پلاستیکی از پاکت های کاغذی جهت حمل و نگهداری مواد غذایی استفاده شود و نیز برای و برای بهتر مواد غذایی در یخچال بهتر است که از کیسه های پارچه ای استفاده دبیرا کیسه های پارچه ای علاوه بر نداشتن خطر مواد پلاستیکی، دارای منافذی نیز می باشند که امکان هوادهی آسان تری را به مواد غذایی خصوصا سبزیجات و میوه جات فراهم می آورند و شادابی آنها را برای مدت زمان طولانی تری حفظ مینمایند.

ظروف نقره

نقره بهداشتی نبوده و عمده مضرات آنها ترکیب شدن با غذاست.

ظروف استایروفوم

از آنجا که دما نقش مهمی در انتقال مونومرهای استایرن (ماده تشکیل دهنده این ظروف به ماده غذایی دارد و نیز با توجه به خاصیت تجمع پذیری مونومر استایرن به ویژه در بافت چربی و ماندگاری آن در بدن و همچنین سمی بودن متابولیت های آن مانند اکسید استایرن، استفاده از این ظروف بخصوص در مورد غذاها و نوشیدنی های داغ توصیه نمی شود.

مقاله مرتبط با ظروف مناسب غذا پختن

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “جنس کدام ظروف مناسب غذا پختن می باشد ؟

  1. مانیسا گفت:

    فکر میکردم ظروف استیل مفیدم هم باشه
    ممنون از مطلب مفیدتون استفاده کردیم

    1. مشاور سلامت گفت:

      ممنونم از توجهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.