مقاله

آداب غذا خوردن | نکاتی در مورد غذا از نظر طب سنتی

آداب غذا خوردن

آداب غذا خوردن | سبک زندگی سالم | طب سنتی

نکاتی در مورد غذا از نظر طب سنتی

در این مقاله نکاتی در مورد غذا از نظر طب سنتی و آداب غذا خوردن کلیات غذا های مزه دار و نفع و ضرر آن ها گفت و گو می کنیم. با ما همراه باشید.

نوع غذا و ترتیب آن :

اگر بر سر سفره غذاهای مختلف و گوناگون مانند غذاهای سنگین (گوشت گاو)، لطیف و نوع غذا و ترتیب آن سبک (گوشت تیهو، گرم (عسل)، غذاهایی که هضم و جذب آنها سریع باشد (اسفیدبای ساده و گوشت های پخته و له شده) یا برعکس هضم و جذب آنها کند باشد (آش سماق و آش آبغوره)، غذای قوی و خشک (بریان و قدید) و همچنین انواع سبزی ها و میوه ها حاضر و مهیا باشد و شخص از یک یا چند و یا همگی آنها بخورد، هضم به صورت مطلوبی انجام نمی شود.
زیرا غذاهای مذکور هر یک کیفیت خاصی دارند، بعضی به سرعت قابل جذب بوده، از جهاز هاضمه به طرف بدن منتقل می گردند و در بعضی دیگر برعکس، عمل هضم به کندی صورت می گیرد، به علاوه خلط حاصل از آنها نیز متفاوت و کیموس های آنها با هم فرق دارند.
در صورتی که اگر غذا از یک نوع باشد مخصوصا اگر این غذا با مزاج خورنده سازگار باشد . مانند غذای سرکه بای گوشت گاو برای معده های حار و صفراوی، و آب نخود، سوپ ساده (اسفیدبا)، جوجه با و توابل برای معده های ضعیف – هضم غذا به نیکویی انجام می پذیرد.
اگر مدت زمان خوردن طولانی شود و به عبارت دیگر سر سفره خیلی معطل شوند هضم نامرتب می گردد.
اگر قرار باشد خیلی زیاد معطل کنند و غذای رقیق را زودتر خورده باشند، در این حال باید مقداری میوه از قبیل امرود و گلابی یا چیزهایی که استحاله شان سریع نیست مانند سماق و غوره و بعضی مواد سردی بخش میل کنند تا قبل از آنکه غذای بعدی هضم شود غذاهایی که در وهله اول خورده شده فاسد نگردد.

غذا و غم و اندوه

اگر بعد از خوردن غذا برای شخص غم و اندوه عارض گردد، هضم او مختل می گردد؛ زیرا حرارت را پنهان می سازد و تنفس به طور کامل انجام نمی شود و خواب از چشم غمزده میرود. ترس، خشم و غضب هم همین اثر را دارند با این اختلاف که حرارت غریزی را به حرارت
و سوزاننده تبدیل کرده، شخص را دچار آشفتگی و اضطراب می سازند و هضم و جذب غذا را قبل از آنکه کامل شده باشد مختل می کنند.

دمای غذا

غذای داغ اگرچه خلط آن خوب باشد معده را سست و رخو می کند و سبب تباهی و خرابی هضم می گردد و سر را سنگین کرده، آن را از بخار پر می کند. غذای خیلی سرد هم ضرر دارد و حرارت معده را فرو می نشاند و هاضمه را خراب می کند؛ در این حال غذا به صورت نضج نیافته از معده می گذرد و خام و بدون استحاله می ماند و بدن نمی تواند از آن بهره ای بگیرد.

آداب غذا خوردن

اگر غذایی پسندیده و خلط آن بهتر از غذایی باشد که شخص به خوردن آن عادت دارد بهتر است که باز هم شخص از نوع دوم یعنی آنچه عادت دارد استفاده کند مگر آنکه مزاج به تدریج و کم کم به غذای اول یعنی غذایی که عادت ندارد ولی خوش خوراک است و دارای خلط خوب می باشد عادت کند. در مواردی که غذای معمولی و معتاد (عادت یافته) خیلی زیان بخش باشد به مراعات چنین تدبیری لازم نیست.

لذت از غذا بردن

اگر غذا با میل و اشتها خورده شود و خورنده از آن لذت ببرد معده هم بهتر آن را در خود جای می دهد و می فشارد و هضم می کند؛ بالعکس معده غذایی را که شخص از روی بی میلی بخورد و از آن لذت نبرد محکم در برنمی گیرد و طبعا هضم آن نیز به خوبی انجام نمی شود.

گر جنس و خلط دو نوع غذا از نظر خوبی و بدی مساوی باشد خورنده غذا باید نرعی را انتخاب کند که طبع به آن مایل تر است و اشتهای بیشتری به آن دارد حتی اگر غذای مورد توجه او اندکی هم از نظر خلط پست تر باشد باز بهتر است همان نوع را برگزیند. اما تفاوت خلط آن در زیاد باشد باید آن را که خلطش بهتر است بخورد و کمی هم از نوع دیگ با آن مصرف کنید تا طبیعت متوجه هر دو گردد و بعد کم کم به غذای بهتر انس گرفته و عاده نماید تا بتواند از مقدار غذای پست تر کم کرده و نوع بهتر آن را جانشین آن سازد.

غذا و سن

سازش غذاها بر حسب سن اشخاص تفاوت می کند، غذاهای تر و دقیق برای کودکان سازگارتر هستند و برای جوانان میوه و غذاهای تر با حرارت معتدل مناسب تر و سازگارتراند.

غذا و شغل

بر حسب نوع کار غذای اشخاص فرق می کند، افرادی که کار سخت و دشوار دارند و بدنشان کم گوشت است باید غذاهای سنگین مصرف کنند در صورتی که برای اشخاص بی کار و کسانی که به علت تنبلی چیزی از بدنشان تحلیل نمی رود اندک غذای کم قوت کافی است.

غذا و دمای محل سکونت

کسانی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند غذاهای گرم را خوب تحمل می کنند. بالعكس ساکنین نواحی گرم تحمل اغذيه گرم را ندارند و سرکه و سایر ترشی ها با آنها سازگارتر است. از نظر فصل هم همین طور است چنانکه در فصل تابستان غذاهایی که بالفعل و بالقوه هر دو سردند مطلوب است و بالعکس.

کلیات غذاهای مزه دار و نفع و ضرر آنها

هر غذایی بر حسب طعمی که دارد دارای کیفیت خاصی است که می توان از آنها در حفظ سلامتی و درمان بیماری ها استفاده نمود. گاهی شناختن خواص طعم های مرکب مستلزم آن است که خاصیت مفرد آنها را دقیقا بدانیم. در اینجا به برخی از این موارد اشاره می شود :

غذای ترش

خاصیت غذایی آن کم است . معتدل و مایل به تبرید می باشد، تلطیف کننده، لاغر کننده بدن و طبیعت است و خاصیت تلطیف و تقطيع معتدل دارد. گرمی و تشنگی ناشی از غذای
می کند و از تولید صفرا و تهییج خون و ایجاد سده در بدن جلوگیری می نماید.

غذای شیرین

خاصیت غذایی زیاد دارد و باعث ایجاد حرارت معتدل می شود.
فربه کننده بدن و سازگار با طبیعت است و به طور معتدلی پاک کننده معده است.
غذای شیرین، سردی غذاهای ترش و ضرر آنها بر اعصاب و حرکت و هیجان رياح را ان می کند.
جلوی عطش و گرمی ناشی از غذاهای شور را می گیرد.

غذاهای شور

یه کننده تر از شیرین و خشک کننده است، خاصیت غذایی ندارد و مانع عفونت است. مانع نفوذ غذای ترش در اعصاب می شود و از آروغ ترش و سوزش معده ناشی از غذاهای ترش جلوگیری می کند. غذای شور بی میلی به غذا را از بین می برد و اشتها را باز می گرداند و سیری کاذب را برطرف می سازد.

غذای چرب:

شوری و خشکیدگی و تحریک عصبی و زبری دستگاه گوارش را که از خوردن غذای شور پدید آمده است از بین می برد. در مقابل، غذاهای شور هم سستی دستگاه هاضمه را که بر اثر خوردن مواد چربی در بدن بروز نموده است اصلاح می کند.

غذاهای قابض

خاصیت اسهالی غذاهای شیرین و چرب را رفع کرده، از سستی معده که بر اثر خوردن آنها شده است جلوگیری می نماید

مقاله های مرتبط با آداب غذا خوردن

آموزش تهیه پیتزای سنتی | پیتزای سالم و بدون عوارض

آموزش آشپزی به روش طب سنتی و اصلاح مزاج حرفه ای

دستور تهیه قرمه سبزی ، کلم پلو ، سوپ جو همراه اصلاح مزاج

اصلاح مزاج از طریق طب سنتی و اصلاح سبک زندگی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.