مقاله

آموزش آشپزی به روش طب سنتی و اصلاح مزاج حرفه ای

آموزش آشپزی به روش طب سنتی

آموزش آشپزی به روش طب سنتی و اصلاح مزاج

در این مقاله آموزش آشپزی به روش طب سنتی و تهیه :

  • ته چین اسفناج
  • شاخدار پلو
  • طرز پخت مرغ

خدمتتون آموزش میدیم . با ما همراه باشید .

ابتدا چند مورد از خواص جادویی اسفناج رو معرفی میکنم .

خواص اسفناج :

آموزش آشپزی به روش طب سنتی

  • اسفناج استرس راسرکوب میکند . اسفناج سرشار ازمنیزیم، ویتامین C و B است که به آرامش ما کمک می کند و برای سلامت مغز و اعصاب اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، اسفناج سرشار از آهن است .
  • اسفناج منبع عالی از مواد مغذی مانند اسیدفولیک، آهن و ویتامین آ و سی است که هر کدام نقش مهمی را در سلامت و رشد موها ایفا می‌کنند.
  •  هر فنجان از این برگ سبز پخته شده ۲۱ واحد کالری دارد و سرشار از منیزیم مفید برای قند خون و فیبر است.
  • سطح بالای پتاسیم اسفناج، سرعت انتقال پیام‌های عصبی را افزایش داده و ذهن را پاسخگو و قوی‌تر و شما را حاضرجوابتر می‌سازد.

ته چین اسفناج :

مواد لازم:

  1. برنج ۴ پیمانه
  2. گوشت بدون استخوان ۲۰۰ گرم
  3. اسفناج نیم کیلو، آلو ۱۰۰ گرم
  4. پیاز متوسط ۲ عدد
  5. زعفران و روغن و نمک به مقدار لازم

طرز تهیه:

گوشت را با نمک و آب کم و با حرارت ملایم بپزید به طوری که آب به خوردش رود و خشک شود. کمی قبل از پختن کامل گوشت، آلوها را شسته و به گوشت اضافه کنید تا آلوها له نشود. پیازها را خرد کرده و سرخ کنید. اسفناج را خرد کرده و در روغن تفت دهید. در این هنگام کمی نمک به اسفناج اضافه کنید. برنج را پخته و آبکش کنید. موقع دم کردن، آب روغن ته دیگ را ریخته و نصف برنج را در دیگ برگردانید. گوشت های پخته را به همراه آلو و اسفناج روی برنج بریزید و بقیه برنج را در ظرف ریخته و زعفران را نیز به آن اضافه کنید و برنج را دم کنید.

شاخدار پلو :

مواد لازم:

  1. برنج ۴ پیمانه
  2. مرغ متوسط یا جوجه ۱ عدد
  3. زیره، زعفران و روغن و نمک به مقدار لازم

طرز تهیه:

مرغ را پاک کرده و شسته، با آب بسیار کم بپزید. برنج را جوشانده و آبکش نموده، دم کنید. موقع کشیدن غذا، كف دیس را برنج ریخته، مرغ پخته زعفران زده را که قبلا حاضر کرده اید از پشت که پاهایش به طرف بالا باشد، روی آن قرار داده و روی مرغ را از برنج پر نمایید. سپس روی دیس را با برنج زعفرانی و زرشک و زیره تزیین نمایید و سر پای مرغ را نیز با دو شاخه جعفری یا تربچه تزیین کنید. زیره را می توانید موقع دم، برج لايش پاشیده و دم کنید. در صورت تمایل می توانید شکم مرغ را با آلو، یه مغز گردو، کشمش، خرما و زرشک و مانند آن پر نمایید.

آموزش تبخ مرغ :

مرغ یا جوجه را پس از پاک کردن و شستن و پاشیدن کمی نمک، در ظرف مناسب که درش محکم بوده و بخار را خارج نمی کند، با چند قاشق آب روی آتش ملایم بگذارید. هرچه مرغ بی آب و کم آب تر پخته شود و حرارتش ملایم باشد مرغ نرم تر و خوشمزه تر می گردد، علاوه بر آن مواد مغذی خود را نیز حفظ می کند و هر اندازه که آب آن زیاد و هنگام پختن از آن بخار خارج شود، مرغ بی مزه تر و بی رمق تر گردیده و سفت میشود.
زعفرانی کردن مرغ :
برای شاخدار پلو بهتر است که مرغ آن را زعفرانی کنید. به این صورت که موقع پختن کمی زعفران با آب آن مخلوط کرده مرغ را در آن بغلطانید و تا هنگام پخته شدن، چند بار مرغ را در دیگ بگردانید. آب این مرغ برای پختن از آنجا که زعفرانی است باید کمی بیشتر (در حد ۱ لیوان ریخته شود تا کاملا مرغ زعفرانی رنگ شود. آب اضافی آن را می توانید در سوپ یا خورشهای دیگر استفاده کنید.

شرقی طب
آموزش آشپزی به روش طب سنتی

بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “آموزش آشپزی به روش طب سنتی و اصلاح مزاج حرفه ای

  1. زن روز گفت:

    ممنون مطلب خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.