مقاله

سرما خوردگی از پیشگیری تا خود درمانی

سرما خوردگی از پیشگیری تا خود درمانی

سرما خوردگی از پیشگیری تا خود درمانی به روش طب سنتی و گیاهی

سرما خوردگی از پیشگیری تا خود درمانی

در این مقاله در مورد سرما خوردگی و چند روش خود درمانی و پیشگیری از این بیماری صحبت می کنیم . اگر احتمال سرماخوردگی دادید براحتی میتونید با نجام نکاتی که در این مقاله مطح میشه از ایجاد و یا تشدید سرمل خوردگی جلوگیری کنید . تا پایان با ما همراه باشید .

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. یکی از ساده ترین راه ها برای پیشگیری از سرماخوردگی و کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن است. زمانی که مزاج شما در تعادل باشد، سیستم ایمنی بدن هم بخوبی کار می کند.
برای اصلاح مزاج لازم نیست بیمار باشید تا اقدام کنید. حتی اگر مشکل خاصی هم ندارید باید اصلاح مزاج و پاکسازی انجام دهید.
جهت مشاوره اصلاح مزاج روی لینک زیر کلیک کنید.

خوددرمانی سرماخوردگی

همه ما نشانه های نامطلوب سرماخوردگی را که با خشکی، سوزش و خارش حلق و گلو شروع می شود و رفته رفته تبدیل به گلودرد، سختی بلع و قرمزشدن و ورم مخاط گلو می شود تجربه کرده ایم. اگر به موقع آن را درمان نکنیم این التهاب و ورم پس از چند روز به برونش ها سرایت میکند و باعث سرفه و عفونت می شود، که از نشانه های التهاب برونش ها (برونشیت) است. تب، زکام و گرفتگی بینی از دیگر عوارض نامطلوب سرماخوردگی هستند. مردم در محاوره آن را گریپ می نامند، البته پزشکان عفونت گریپال را به این نام می شناسند .

ایمن سازی بدن با واکسیناسیون

با واکسیناسیون سالیانه برضد عفونت ویروسی آنفلوانزا می توان بدن را در مقابل این بیماری ها ایمن سازی کرد. این واکسن بر آنژین و انواع دیگر سرماخوردگی تأثیری ندارد.

سرما خوردگی از پیشگیری تا خود درمانی
تعداد عواملی که باعث بروز سرماخوردگی می شوند تقریبا غیرقابل تخمین است و بسیاری از آنها هنوز به طور دقیق مشخص و معین نشده اند. داروهای آنتی بیوتیک قوی نیز تأثیر چندانی بر آنها ندارند. به کمک داروهای طبیعی امتحان شده نه تنها می توان عوارض بسیاری از انواع سرماخوردگی ها را کاهش داد بلکه می توان روند درمان را تسریع کرد و دوره درمان را کوتاه تر ساخت. در قدیم مردم همیشه از داروهای طبیعی استفاده میکردند، امروزه نیز مردم بیش از پیش به داروهای طبیعی و گیاهی روی آورده اند

اهمیت دارو های طبیعی و خانگی نسبت به دارو های شیمیایی

عوامل بیماری زا در همه جا ما را احاطه کرده اند اگر سیستم ایمنی بدن ما سالم باشد، بیمار نمی شویم یا حداقل به بیماری های سخت مبتلا نمی شویم. مصرف داروهای طبیعی خانگی سیستم ایمنی بدن ما را فعال نگه می دارد. در این صورت بدن قادر خواهد بود بدون کمک داروهای قوی بر بیماری ها غلبه کند. این بدان معناست که داروهای طبیعی را هم به عنوان پیشگیری از سرماخوردگی و هم برای جلوگیری از وخیم شدن بیماری می توان استفاده کرد. بیماری های مزمن مجاری تنفسی، آسم، التهاب ریه، ناراحتی ریه در اثر استنشاق غبارهای معدنی، زکام مزمن در سیگاری ها با نشانه هایی همچون حملات سرفه، تنگی نفس و خلط شدید در برونش ها را نیز می توان با مصرف داروهای طبیعی خانگی درمان کرد .

پیشگیری از سرماخوردگی

اغلب مردم می دانند که برای پیشگیری از سرماخوردگی چه کارهایی باید انجام دهند. اگر به ناچار زیر باران و بدون چتر پیاده روی کرده اید یا در هوای سرد و کوران منتظر اتوبوس شده اید، پاهایتان خیس شده و یا در تابستان پس از شنا کردن مدت زمانی طولانی حوله خیسی را به تن داشته اید باید فورأ کاری برای پیشگیری از سرماخوردگی انجام دهید. اگر پاهایتان را در لگن آب گرم قرار دهید و چای دم کرده گل زیرفون بنوشید از سرماخوردگی پیشگیری خواهید کرد.

قرار دادن پاها در آب گرم و نوشیدن چای دم کرده گل زیرفون

قرار دادن پاها در آب گرم و نوشیدن دم کرده گل زیرفون و شکوفه آقطی یکی از مهم ترین روشهای پیشگیری از سرماخوردگی در درمان های طبیعی است. اگر با احساس لرز به خانه بازگشته اید، برای پیشگیری از زکام، پاهایتان را در لگن آب گرم قرار دهید.
توجه: افراد مبتلا به واریس نباید پاهایشان را در آب گرم قرار دهند.

 طرز تهیه و مصرف:

به مدت پنج دقیقه پاهایتان را تا زیر زانو داخل آب گرم قرار دهید. در همان حال دم کرده گل زیرفون شیرین شده با عسل بنوشید. توصیه می شود در فصولی که سرماخوردگی شایع می شود، یعنی از اواخر پاییز تا بهار، به طور منظم از دم کرده گل زیرفون استفاده شود . این عمل سیستم ایمنی بدن را فعال می سازد، سرماخوردگی همراه با تب نیز به کمک این دم کرده سریع تر درمان می شود.

دم کرده گل آقطی

دم کرده گل آقطی نیز برای پیشگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه مناسب است، زیرا این دم کرده مانند دم کرده گل زیرفون مقاومت بدن را افزایش می دهد. برای درمان عرق آور نیز آن را همانند گل زیرفون می توان با موفقیت کامل استفاده کرد.

 طرز تهیه و مصرف:

یک قاشق چایخوری پر گل های آقطی را با إلیتر آب جوش به مدت ده دقیقه دم کنید و پس از صاف کردن با یک قاشق چایخوری عسل شیرین کنید. یک فنجان از آن را به صورت گرم بنوشید، پس از سه الی چهار ساعت یک فنجان دیگر از آن بنوشید.

افراد مبتلا به دیابت از شیرین کردن دم کرده خودداری کنند.

چای های دم کرده های مخلوط توصیه شده

تهیه چای گیاهی در فصول سرد و مرطوب سال توصیه می شود. این دم کردهها مقاومت بدن را افزایش می دهد و بدین ترتیب، امکان ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. اگر بخواهید آن را به عنوان چای صبحانه یا عصرانه مصرف کنید باید خوش طعم باشد

عرق بادر نجبویه

عرق بادرنجبویه علاوه بر ویژگی های متعدد و خوبی که برای آن برمی شمارند، خاصیت پیشگیری کننده بسیار خوبی علیه سرماخوردگی دارد.

 روش تهیه و مصرف

یک قاشق چایخوری عرق بادرنجبویه به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و با افزودن یک قاشق چایخوری عسل آن را شیرین کنید. در صورت لزوم دو بار در روز یک لیوان از آن را بنوشید.

(افراد مبتلا به دیابت آن را شیرین نکنند. عرق بادرنجبویه حاوی الکل است.)

دوش آب سرد

سرما خوردگی از پیشگیری تا خود درمانی

برای افرادی که مکررا دچار سرماخوردگی می شوند تقویت بدن با گرفتن دوش آب سرد بهترین راه پیشگیری خواهد بود. دوش آب سرد باعث بهبود سیستم گردش خون می شود و تنفس پوست را تسریع می سازد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.

دوش آب سرد به این معنا نیست که دقایق طولانی زیر جریان آب سرد بایستید و بلرزید، مدت زمان دوش گرفتن باید کوتاه و آب کمی سرد باشد. بدین ترتیب، بدن یاد میگیرد که خود را سریعا با شرایط تطبیق دهد و سیستم عروقی نیز تقویت می شود. در ابتدا آب سرد چندان خوشایند نخواهد بود ولی خیلی زود به آن عادت میکنید و سپس در تمام طول روز کاملا احساس گرما خواهید کرد.

 روش استفاده: ابتدا با آب گرم، سپس با آب داغ (خیلی گرم) دوش بگیرید و در پایان برای چند ثانیه زیر دوش آب سرد بایستید.

راه رفتن در آب راه رفتن در آب

پیاده روی در هوای خنک صبحگاهی و راه رفتن (پابرهنه روی برف یا سنگ های سرد نه تنها باعث شادابی می شود بلکه اگر به طور مداوم باشد روش امتحان شده ای برای تقویت افرادی است که مقاومت لازم را علیه سرماخوردگی ندارند.
توجه: افرادی که به علت بیماریهای قلبی تحت معالجه هستند تنها پس از مشورت با پزشک می توانند از این روش ها استفاده کنند.

به مدت یک تا سه دقیقه (نه بیش تر) در آب سرد، در شبنم صبحگاهی، برف یا روی سنگ های سرد راه بروید، سپس پاها را با پارچه زبری ماساژ دهید تا گرم شوند.

 

برای سرما خوردگی از پیشگیری تا خود درمانی راه های مختلفی هست در طب سنتی . جالب بدونید دمنوش درمانی در طب سنتی جایگاه ویژه ای داره و تاثیراتش به مراتب از دارو های شیمیایی بهتر چون عوارض نداره . به همین دلیل با تحقیق و بررسی پکیج بهبود سرماخوردگی و حساسیت فصلی رو پیشنهاد میکنم بهتون جهت مشاوره میتونید روی لینک زیر کلیک کنید

 

مقاله های مرتبط

تغذیه سالم برای داشتن بدنی سالم

درمان بیماری های زنان به روش خانگی و طب سنتی

بهبود بیماری های مثانه و کلیه از طریق طب سنتی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.