مقاله

بیماری معده و روده | درمان خانگی یبوست و هموروئید

بیماری معده و روده

خود درمانی بیماری های معده و روده (دستگاه گوارش)

بیماری های معده و روده جزو شایع ترین بیماری هایی است که سلامت تن و روان را مختل می سازد. این ناراحتیها شامل

  • بی اشتهایی
  • احساس پری معده و نفخ
  • اسهال و يبوست
  • زخم معده
  • درد معده و دردهای انقباضی در قسمت شکم است.

خستگی، احساس ضعف یا حتی اختلالات خواب ممکن است به علت بیماری های معده و روده باشند. اغلب این ناراحتی ها بیماری جدی تلقی نمی شوند بلکه ناسازگاری و عدم تطابق گذرا و موقتی هستند که به علت کار کشیدن زیاد از معده با پرخوری، خوردن سریع غذا و نجویدن آن، عصبانیت و مشکلات روانی دیگر بروز می کنند.
اغلب عفونتهای خفیف روده به خصوص در فصل تعطیلات در کشورهای جنوبی اروپا باعث بروز ناراحتی های دستگاه گوارش می شوند.

ناراحتی های خفیف دستگاه گوارش نیازی یه مراجعه پزشک ندارد

در صورت بروز ناراحتی های خفیف دستگاه گوارش مراجعه سریع به پزشک لزومی ندارد، فرد می تواند در ابتدا خوددرمانی را امتحان کند داروهای خانگی و طبیعی بیشماری برای درمان این نوع ناراحتی ها وجود دارد. گرچه در مورد مصرف این داروها برای پیشگیری از بیماریهای گوارشی نمی توان به تجربیات قرون پیش به طور کامل دست پیدا کرد ولی تحقیقات علمی فراوانی در مورد تأثیر این داروها به عمل آمده که مفید بودن آنها و محدودیت تأثیر آنها را نشان داده است. گیاهان دارویی مانند

  • نعناع
  • بابونه
  • گیاه هزار برگ یا زیره

نه تنها از دیرباز برای درمان بیماری های معده و روده توصیه شده اند بلکه مفید بودن آنها از لحاظ علمی نیز ثابت شده است.

درمان بیماری های مزمن دستگاه گوارش سخت است

همانقدر که درمان ناراحتی های گوارشی حاد آسان است، درمان بیماری های مزمن مانند ورم معده (التهاب جدار مخاطی معده)، تحریک پذیری معده و دردهای عصبی معده دشوار است. حتی برای پزشکان نیز تشخیص و تفکیک بیماری ها چندان آسان نیست، علایم گاستریت (التهاب جداره مخاطی معده) که شیوع بیشتری دارد گاهی با زخم معده یا زخم دوازدهه که شیوع کمتری دارند شباهت دارد.

تسهيل هضم و تحریک اشتها

دم کرده مخلوط نارنج و گیاه هزاربرگ

بی اشتهایی معمولا نشانه تولید ناکافی شیره معده است. در چنین مواقعی معده ضعیف و ناتوان می گردد. گیاهان دارویی که حاوی ماده تلخ یا مادۂ تلخ عطری باشند کمک مؤثری برای چنین مواردی هستند. چای مخلوط دم کرده مخلوط نارنج و گیاه هزاربرگ هضم مواد غذایی در روده را تسهیل می کند، چون ماده تلخ فعال کننده تمام غدد مترشحه مؤثر در هضم است.

سوء هاضمه همراه با حالت تهوع و استفراغ

بیماری معده و روده

چای نعناع داروی بسیار خوب و مؤثری برای ناراحتی های معده مانند حالت تهوع و استفراغ شدید است. روغن فرار موجود در این گیاه که شصت درصد آن منتول است باعث بی حسی خفيف جدار مخاطی معده و قطع حالت تهوع و استفراغ می شود. معمولا نوشیدن یک فنجان چای نعناع برای بهبودی سریع بیمار کافی است . علاوه بر آن روغن فرار نعناع خاصیت ضد انقباض و ضد عفونی کننده نیز دارد . جوهر مازوی موجود در چای نعناع تاثیر خوبی بر روده ملتهب و آسیب دیده دارد و ترشح صفرا را نیز متعادل می سازد .

احساس سنگینی معده، نفخ، سکسکه سوزش سردل (ترش کردن)

دم کرده رازیانه، بادیان رومی (آنیسون) و زیره

گیاهان دارویی فراوانی وجود دارند که تأثیر مناسبی بر روده و معده دارند، ضدنفخ هستند و اغلب باعث ترشح شیره صفراوی (اسید صفرا) می شوند. زیره، بادیان رومی (انیسون) و رازیانه تأثیر ضدنفخ دارند و به عنوان داروی مناسبی برای نفخ مزمن، که به دلایل متعددی به وجود می آید، شناخته شده اند. در هنگام نفخ، احساس سنگینی معده و انقباضات معاده تشخیص صحیح بیماری دشوار است. حتی پزشکان نیز برای تشخیص بیماری به زمان نیاز دارند، چون علت آن را معمولا در عادات غلط غذایی باید پیدا کنند. ولی به دلیل ناراحت کننده بودن این عوارض بیمار می خواهد سریعا درمان شود. معمولا نوشیدن یک فنجان دم کرد؛ زیره، رازیانه یا بادیان رومی به بهبود وضع بیمار کمک می کند.

اسهال

اسهال نیز یکی از مشکلات حاد معده و روده است که به علت عادات غلط غذایی یا صرف غذاهای سنگین، عفونت ها و تغییر شرایط آب و هوا بروز می کند. برای درمان سریع اسهال چندین نوع داروی خانگی وجود دارد.
توجه: اگر اسهال دو روز پس از مصرف هر کدام از داروهای توصیه شده  قطع نشود باید به پزشک مراجعه کنید.

يبوست

يبوست حاد یکی از بیماری های معده و روده می باشد .

لازم به تذکر است که چای های مسهل تنها برای موارد حاد يبوست توصیه می شوند.

زیرا مصرف مدام آنها باعث تحریک روده و بیشتر شدن ناراحتی بیمار می شود، بیش از هر چیز باعث فقر املاح معدنی و پیامدهای منفی آن مانند اختلالات قلبی و عروقی و انقباضات عضلانی میگردد.

دم کرده برگ سنا و غلاف سنا این دم کرده یبوست حاد را درمان می کند. شدت تأثیر آن بر افراد متفاوت است. اگر یک روز پس از مصرف سنا تأثیری مشاهده نشد می توان مقدار چای مصرفی را (نه مقدار مواد ) بدون دغدغه افزایش داد. بر عکس اگر با مصرف مقادیر ذکر شده بیمار مدفوع آبکی دفع کند باید مصرف دارو را قطع کرد.

يبوست مزمن

يبوست مزمن ممکن است دلایل متعددی داشته باشد که باید توسط پزشک تشخیص داده شود. هرگاه مشخص شود که بیماری جدی ای وجود ندارد می توان روده را وادار به دفع منظم کرد. از زمانی که مشخص شده مصرف داروهای مسهل قوی، حتی آنهایی که منشأ گیاهی دارند، می تواند باعث آسیب دیدن روده بزرگ (التهاب کولون) و فقر املاح و عوارض ناشی از آن بر قلب، عروق و متابولیسم سلولی شود استفاده از دارو های خانگی دوباره معنا پیدا کرده است.

دردهای عصبی معده

امروزه بسیاری از مردم دچار دردهای عصبی معده هستند که باید علت آن را در سیستم عصبی غیرارادی یافت و یا از لحاظ روان شناسی توضیح داد. افرادی که معده حساس و عصبی دارند اغلب لاغر هستند و گاهی وزنشان کمتر از وزن مطلوب برای آنهاست. آنها به ندرت اشتها دارند و یا بلافاصله پس از نشستن سر میز غذا اشتهایشان را از دست می دهند و بسیار آرام غذا می خورند. پس از صرف غذا اغلب از سنگینی معده و فشار بر آن شکایت می کنند و گاهی دچار دردهای انقباضی و برگشت اسید معده به مری می شوند.
به طور متناوب دچار اسهال و یبوست میشوند. گاهی این بیماران هیچ مشکلی ندارند تا این که در محل کار وظیفه انجام کاری فوری به آنها محول می شود و یا مشکلی شخصی دوباره تمام سلامتی آنها را بر هم می ریزد.
در معاینه پزشکی هیچ مشکل ارگانیکی در آنها مشاهده نمی شود ولی ترشح کم تر یا بیش تر از حد طبیعی اسید معده در آنها دیده می شود. داروهای تجویز شده برای مدت زمان کوتاهی باعث بهبودی آنها می شود ولی این هم دوام چندانی ندارد. داروهای ضد اسپاسم، آنتی اسید، جایگزین شیره معده و یا ترکیبات آنها درمان طولانی مدتی را در پی ندارد.

گاستریت (التهاب جدار مخاطی معده) ، زخم معده، زخم دوازدهه

بیماری معده و روده

زخم معده و گاستریت یکی از بیماری های معده و روده است. ولی داروهای طبیعی فراوانی وجود دارند که پس از مشورت با پزشک می توان آن را به عنوان حمایت و تکمیل درمان های دارویی استفاده کرد.
آیا افراد مبتلا به التهاب جدار مخاطی معده و زخم های معده و دوازدهه باید غذاهای مخصوصی بخورند؟ خير! این عقیده قدیمی که چنین بیمارانی باید از رژیم سختی پیروی کنند درست نیست. آنها می توانند از غذاهایی که برایشان مناسب است استفاده کنند. زیان آش اوماج بیشتر از فایده آن است، از تمام ادویه ها
حتى فلفل، خردل، پاپریکا، زنجبیل و ادویه های تند دیگر، اگر برای فرد قابل تحمل باشند، می توان استفاده کرد.
آگاهی از این مسائل کمک بزرگی برای بیماران مبتلا به ناراحتی های معده است. با مصرف تمام گروه های غذایی نه تنها احساس بهتری خواهند داشت، بلکه به نظر می رسد که با تغذیه معمولی این بیماران زودتر بهبود می یابند تا با پیروی از رژیم های سخت قدیمی. البته بیماران باید توجه داشته باشند که چه غذاهایی با آنها سازگار است و از غذاهایی که تحمل آن را ندارند باید اجتناب کنند. طبق توصیه وزارت بهداشت، مواد غذایی حاوی مواد تلخ برای زخم معده و دوازدهه مناسب نیست. البته این موضوع مورد اختلاف نظر است.

التهاب لوزالمعده

التهاب لوزالمعده یک بیماری جدی است و حتما باید توسط پزشک درمان شود. مصرف داروهای خانگی – پس از مشورت با پزشک – می تواند حمایت مناسبی برای درمان های پزشکی باشد.

بواسیر (هموروئید)

جزو بیماری های «تمدن» است و اغلب به دلیل نشستن بیش از حد بروز می کند. بواسیر باید توسط پزشک معالجه شود ولی داروهای خانگی امتحان شده ای وجود دارد که می توانند باعث کاهش ناراحتی بیمار و تسریع درمان شوند.

 دمنوش های مناسب بیماری های معده و روده

دمنوش درمانی یکی از بهترین راه ها برای بهبود مشکلات گوارشی می باشد. شاید تجربه کرده باشید دمنوش نعناع سریع نفخ و ورم گوارش را بهبود می دهد.
در این قسمت دمنوش هاس ویژه برای بهبود مشکلات گوارشی که در بالا گفته شد را معرفی می کنیم. با کلیک روی اسم هر دمنوش می توانید خاصیت آن را مطالعه کنید و برای خرید اقدام کنید.

بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “بیماری معده و روده | درمان خانگی یبوست و هموروئید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.